Recomandări pentru Dezvoltarea Limbajului Expresiv Acasă

A. Strategii Generale de Comunicare
1. Descrieți tot ceea ce face el sau faceți voi împreună.
Exemple: "Uite, deschid cutia." "Aa, ai luat mașina." "Mami taie morcovul."
2. La început, dați exemplul corect ca model, fără a-l forța să repete:
Dacă el spune un cuvânt aproximativ sau doar o silabă, răspundeți cu varianta corectă, într-un mod firesc.
Exemplu: El spune "ta" arătând spre mașină. Voi spuneți: "Da, e o mașină! Ce mașină mare!"
3. Faceți pauze și așteptați:
După ce puneți o întrebare sau faceți un comentariu, numărați până la 10 în gând și priviți-l așteptând. Îi dați timp să proceseze și să formuleze un răspuns (verbal sau nonverbal).
4. Reduceți numărul de întrebări:
În loc să agasăm cu "Ce este asta?", comentați mai mult. Înlocuiți "Ce culoare are?" cu "Uite, o rochie roșie". Acest model este mai ușor de imitat.
B. Jocuri și Activități pentru Recunoașterea și Denumirea Obiectelor
1. Cutia cu comori:
Puneți într-o cutie 3-5 obiecte obișnuite (ex.: măsuță, păpușă, mingiuță, mașină).
Scoateți câte un obiect și denumiți-l de mai multe ori ("O, o minge!").
Întrebați: "Unde este mingea?" și încurajați-l să o arate.
Provocați: Întrebați "Ce este asta?" și așteptați. Dacă nu răspunde, spuneți voi cuvântul și felicitați orice încercare.
2. Cărți cu imagini simple:
Alegeți cărți cu câte o imagine mare pe pagină (animale, jucării, alimente).
Punctați imaginea și denumiți-o.
Întrebați "Unde e pisica?".
Provocați: Întrebați "Ce e asta?" arătând spre o imagine cunoscută.
ex. Prima mea bibliotecă ilustrată (vezi aici).
3. Sortarea:
Folosiți obiecte sau imagini. Grupați-le: toate mașinile într-un coș, toate animalele în altul.
Denumiți fiecare obiect când îl puneți la locul lui. "Punem vaca cu animalele." "Asta e o mașină."
ex. Cutia cu jetoane (vezi aici), cărți de joc Montessori (vezi aici).
4. Jocul "Dă-mi...":
Puneți câteva jucării/obiecte în fața lui. Spuneți "Dă-mi mașina". El trebuie să o identifice și să ți-o dea.
La început, oferim ajutor: după ce dați comanda, puneți mâna peste mână lui pentru a-l ghida să ofere obiectul cerut și lăudați imediat după. Treptat, retrageți mână până ajunge să vă ofere obiectul independent.
C. Cum să Trecem de la Cuvinte la Propoziții Simple
Odată ce cunoaște mai multe cuvinte, puteți construi propoziții scurte.
1. Începem cu cereri verbale:
"Vreau apa", "Dă mingea". Fiind bazate pe nevoi sau dorințe, produc o motivație mai mare în a le repeta și învăța.
2. Propoziții de 2 cuvinte
Nume + Acțiune: "Mașina merge." "Tata doarme." "Bebelușul plânge."
Atribut + Nume: "Minge mare." "Mașină albastră."
Acțiune + Obiect: "Mănâncă mere." "Aruncă mingea."
Nume + Obiect: "Mama papuc." (pentru "Mama are papuc")
Un joc care poate veni în sprijinul dvs. pentru dezvoltarea propozițiilor este Cutia de asociere și sortare (vezi aici).
3. Cum să modelați propozițiile:
Extindeți ceea ce spune el.
El spune: "Mașină." Dvs. spuneți: "Da, mașina merge!"
El spune: "Minge." Dvs. spuneți: "Vrei mingea?" sau "Iată mingea!"
Completați cu gesturi: Spuneți "Minge mare" și întindeți brațele pentru a arăta "mare".
4. Folosiți onomatopeele ca punct de plecare:
Ex. El spune "Ham, ham" la câine. Voi spuneți: "Da, câinele face ham, ham!".
D. Reguli de Aur pentru părinți
Fiecare progres, oricât de mic, este o victorie! Sărbătoriți când spune orice cuvânt nou.
Faceți din asta un joc. Dacă vă simțiți frustrați sau vedeți că el se frustrează, luați o pauză și luați-o de la capăt mai târziu.
Scurt și des. 5-10 minute, de câteva ori pe zi, sunt mult mai eficiente decât o oră forțată.
Cuvintele cheie sunt: RĂBDARE, CONSTANȚĂ și MULTĂ IUBIRE.